Ontwikkel materiaal voor een goede start

Vier hulpmiddelen voor een sterk onthaal

Nieuwe medewerkers krijgen tijdens hun eerste dagen een overvloed aan nieuwe indrukken en informatie. Met duidelijke en toegankelijke materialen zorg je ervoor dat ze snel hun weg vinden in het bedrijf.

Vier tools voor een vlot onthaal


.01
Alles klaar voor de eerste werkdag  
.01

Uit onderzoek bij starters blijkt dat praktische zaken – zoals papierwerk, werkkleding of een laptop – vaak niet in orde zijn op de eerste werkdag. Jammer, want een eerste indruk maak je maar één keer.

Met een checklist zorg je ervoor dat alles klaar is: werkkleding en PBM, toegangspas of -code, laptop, gsm, gereedschap, visitekaartjes …

Zo kan de nieuwkomer zich vanaf dag één focussen op leren en integreren.

.02
Onthaalbrochure als leidraad  
.02

Een onthaalbrochure bundelt de belangrijkste afspraken en informatie in begrijpelijke taal. Voor jou is het een rode draad bij het onthaal, voor de nieuwkomer een praktisch naslagwerk om op terug te vallen.

Een goede onthaalbrochure blijft beknopt en overzichtelijk. Overlaad ze niet, maar baken duidelijk af wat je erin opneemt. Voor meer gedetailleerde informatie verwijs je naar het arbeidsreglement of een introductiemap.

Kleine tip, groot verschil

Maak ook een digitale versie beschikbaar, zodat medewerkers later makkelijk informatie kunnen opzoeken.

.03
Veilig van start met een werkpostfiche  
.03

Stel je een uitzendkracht tewerk op een werkpost met gezondheidsrisico’s? Dan ben je wettelijk verplicht om een werkpostfiche op te maken. Maar ook voor andere nieuwkomers is het slim om er één te gebruiken: zo creëer je veiligheid én duidelijkheid voor elke nieuwe medewerker.

Een werkpostfiche omschrijft de kern van de werkpost, zoals: taken, instructies, arbeidsmiddelen, PBM, vereiste opleiding en veiligheidsmaatregelen.

Kleine tip, groot verschil

Gebruik deze template van een werkpostfiche, zo vergeet je niets en ben je wettelijk in orde.

.04
Opleiding geeft richting  
.04

Met een opleidingstraject leg je samen met de leidinggevende vast welke taken en vaardigheden de nieuwkomer moet leren, wie welke opleiding geeft en wanneer. Zo ontstaat een duidelijk leerpad en kan de leidinggevende de voortgang opvolgen.

Een opleidingstraject is bovendien niet enkel een handig schema, maar ook een motivator: medewerkers voelen dat er vanaf dag 1 in hen wordt geïnvesteerd en ervaren sneller betrokkenheid.


Een goed onthaalbeleid is up-to-date

stap 4

stap 4