Toolbox voor een gestructureerde onthaalprocedure
Een goede start voor nieuwe medewerkers vraagt meer dan een warme welkom op dag één. Van de voorbereidingen vóór de eerste werkdag tot de opvolging tijdens de eerste weken of maanden: elke stap telt voor een vlotte inwerking en integratie in het team.
Waarom een duidelijke onthaalprocedure onmisbaar is
Een uniforme onthaalprocedure met handige checklists zorgt voor structuur en houvast. Zo:
- bewaar je het overzicht,
- voorkom je dat iets wordt vergeten of dubbel gebeurt,
- krijgen alle nieuwkomers dezelfde informatie,
- weet iedereen die betrokken is wat hij of zij wanneer moet doen,
- volg je elke nieuwkomer systematisch op,
- kunnen nieuwe collega’s het onthaal evalueren,
- merk je sneller problemen of moeilijkheden op.
Hoe begin je eraan?
Om een onthaalprocedure uit te werken, begin je met een chronologische lijst van alles wat er moet gebeuren en welke info de nieuwe medewerker moet krijgen: van het ondertekenen van het contract tot de evaluatie na enkele weken of maanden.
Daarnaast leg je vast wie welke info geeft, hoe dit gebeurt en wanneer in het traject.
Onze toolbox helpt je op weg
Gebruik onze tools om een onthaalprocedure in jouw bedrijf op te zetten of te verfijnen:
Kleine tip, groot verschil
Neem ook een kijkje in tips en tools voor een beter onthaal met nog meer formulieren en templates.